lördag 21 juni 2014

Lekhytteklint o Kungshall!

Efter en traditionell midsommarlunch, med sill och egen färskpotatis......

.... bestämde vi oss för att packa ryggsäcken! Ja, vi brukar gärna ta en sväng upp på höjderna i Kilsbergen, så långt bort från "Små grodorna" som möjligt...;-)

Eftermiddagskaffet får bli på Lekhytteklint, så vi tar Bergslagsleden från sjön Leken och klättrar uppåt.....

Långt där nere har vi E18 och sedan längst bort i horisonten Kvarntorpshögen, som ligger utanför Kumla.
Hit upp var det ju inte långt! Alldeles för tidigt för kaffepaus.....
Nästa utsiktspunkt längs leden är Kungshall, några kilometer bort, så vi fortsätter.....

Backe upp och backe ner längs stigen, kantad av Linneor....

......och blåbärskart!

Här vid den lilla tjärnen, intill Kungshallsmossen, tar vi en liten paus. Nu ser vi telemasterna vid Kungshall!

Här blommar tranbären....

Så här i midsommartid kan även en gran och en björk fatta tycke för varann.....

Ja, så var vi framme, men oj vad det har vuxit upp mycket skog här! Inte mycket till utsikt, bara där vägen går upp till masterna.....

När barnen var små var vi ofta här uppe och plockade blåbär och nu hittade vi faktiskt årets första mogna blåbär här!

Här satte vi oss på en sten, hällde upp kaffe och åt vår medhavda blåbärskaka och helt plötsligt var det alldeles svart i luften av knott...... Svepte kaffet rätt fort och vandrade tillbaks igen!

När vi gick märktes inte knotten, så vi fick en skön promenad på ungefär 8 km sammanlagt. Vi som bara skulle ta en lite fika i skogen......

Den vackra, men kyliga kvällen tillbringade vi vid grillplatsen hemma i Hagtorp.

På glöden grillade vi senare bananer med choklad, på äkta scoutvis!!!!

1. Enda minnet jag har från kungshall är spöregn och blixtnedslag, för visst var det där vi hamnade mitt i ett oväder när vi plockade blåbär?

1. Det stämmer, men vi var där även i solsken.... ;-)
      Kram

2. I like the valuable info you provide on your articles. I'll bookmark your weblog and test once
    more right here frequently. I'm fairly sure I'll be told a lot of new stuff right right here!
    Good luck for the next!

Look into my web blog; odkurzacz do wody

3. Verkar underbart, du Lena! Härligt att rymma iväg upp till tystnaden i skogen. Det hade jag också gärna gjort vid vissa stunder igår... Mindre mysigt med alla knott och mygg som börjat komma, men skönt med en ordentlig promenad. Ha det fint, kram Maja!

4. Men så mysiga bilder! Gott med färskpotatis!! :)