torsdag 26 juni 2014

Fläder!

Planterade en fläder i kanten av leråkern när vi flyttade hit. Den trivdes inte alls där och blev mindre för varje år. Förra året grävde jag upp den, ja de två pinnar som fanns kvar....
Prövade att plantera den bakom lagården!


Tänk vad det kan ändra sig!!! Där planterade jag även den svarta flädern jag fick av yngste sonen förra våren.....


Nu har gubben laddat upp med massor av ved .....


Imorgon är det ju fredag och jag har butiken öppen som vanligt 15 - 18:00!!!!!

Kommer att baka tekakor med havregryn, tomatciabatta och lite lantbröd. Givetvis även sesamknäcke!

Nu finns det även en del grönsaker! Spenaten och mangolden är riktigt fin......


Sallad har jag också, flera olika sorter......


Har en del plantor kvar. Tagetes, chili, pumpa, gurka, smultron mm. och så perenner.
Några betongfat finns också kvar!

Bakom orangeriet, vid badtunnan, doftar det nu helt underbart av kaprifol.....


Åhhhh, det doftar sommar och bohuslän.....;-)

7 kommentarer:

  1. Då är det dags att göra fläderblomssaft! Min fläder som jag planterade för två år sedan har blivit riktigt stor, men har inte tillräckligt många blommor än... Men med lite komplettering av blommor från föräldrarnas trädgård kan jag nog göra saft.

    Den röda flädern var vacker! Har inte sett en sån förut. Blir saften rosa...?

    Kaprifol doftar nästan lika ljuvligt som pioner och rosor. Det är härliga tider nu, men lite för mycket regn för pionernas tunga blommor.

    En jobbdag kvar, sedan ledig en vecka. :-)

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Härligt att flädern tog sig när du flyttade på den... dags att göra fläderblomssaft nu då ?!
    Önskar dig en fin helg!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Svart fläder...?? Gör du saft av den också...?? Läcker färg på den, och kul att den vanliga tog sig till slut.
    Så du har tagetes kvar...minns att jag köpte av dej förra sommaren, STOOORA, som jag sen tog frön på. Jättefina plantor hade jag nu, ända tills hagelskuren kom...suck.
    Ha en riktigt skön helg!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Visste inte att det fanns svart fläder och härligt med egna grönsaker som man odlat själv!

    Kram
    Petronella

    SvaraRadera
  6. Vilka härliga bilder på grödorna. Kram/Annelie

    SvaraRadera