onsdag 10 april 2013

Skatter och linssoppa.

Har suttit på deklarations- och skatteinformation hela eftermiddagen......


Vad passar väl bättre i dessa deklarationstider än en värmande linssoppa?


Zelda och Lusse är inte alls intresserade av soppan. Dom tigger kattgodis istället.....


Här kommer receptet på soppan! Jag serverade turkisk yoghurt till!

1 gul lök - hackad
2 vitlöksklyftor - hackad
1 tsk stött spiskummin
1 tsk kanel
½ tsk cajennpeppar
1 tsk paprikapulver
1½ dl röda linser
1 liter höns el. kycklingbuljong
1 burk krossade tomater
2 msk tomatpuré
1 morot - tärnad
2 paprikor - tärnade
½ dl hackad persilja
salt, peppar

* Fräs löken i olja, rör i kryddorna
* Skölj linserna och blanda i
* Tillsätt buljong o tomater + puré. Koka 10 min.
*Tillsätt morot o paprika. Koka ytterligare ca 10 min.
* Blanda i persiljan, Smaka av!

7 kommentarer:

  1. Oh, det verkar vara en förträfflig soppa, jag skriver upp receptet och tackar för det.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Hej! Tack för receptet, ser gott ut! Ja, här kom snön, bara lite, mellan kl ett och tre! Och fyj vad kallt det var idag!
    Önskar dig en fin torsdag!
    Kram Sirpa♥

    SvaraRadera
  3. Ser väldigt gott ut! Tack för receptet!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Det ser väldigt gott ut, ja soppan inte deklarationen...men jag är inte mycket för linser, så jag borde kanske lära mej att äta det, låter nyttigt...Sparar receptet, tack så mycket!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  5. Det både ser och låter jätte gott. Får provas en dag. Tack för receptet.

    SvaraRadera
  6. Mums vad mycket gott det fanns i den där soppan! Deklarationsblanketten såg jag inte ;-)
    Kram Helen

    SvaraRadera