lördag 10 augusti 2013

Plommonmarmelad

Hittade ett väldigt enkelt recept på plommonmarmelad. Eftersom jag plockat plommon hos en granne passade ju det alldeles utmärkt!
Receptet är gjort för ½ kg frukt så bestämde mig för att pröva lite olika smaksättningar.

Först en med ingefära, som i receptet, sedan bytte jag ingefäran mot ett par kanelstänger......


Den sista satsen tillsatte jag en halv vaniljstång istället!
Återkommer med en smaktest om några dagar!

Här är receptet:


Enkelt och snabbt, det gillar jag!!!!
På ca. en timma hade jag tre olika sorters marmelad och en stor burk inlagda rödbetor.....


Zelda hade hittat en plats i solen, mitt på nya duken......
Därifrån följde hon mitt arbete på behövligt avstånd!


5 kommentarer:

  1. Gott med hemmagjord marmelad. Kul att testa lite olika smaker.
    Då får ni ha det så bra på Västkusten.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  2. Här får vi inte ett plommon och knappt några äpplen heller i år. Det regnade och var kallt när träden blommade i våras. Men då behöver man inte bekymra sig om vad man ska göra med plommonen... ;-) Vårt förra plommonträd som dog för några år sedan gav minst 150 liter plommon sista året... Då gjorde vi plommonsaft, vilket kan rekommenderas om man har mycket plommon. Gott, men det blir inte så mycket saft av dem.

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  3. Härligt med hemgjord marmelad! Här blir det väldigt dåligt med frukt - plommonträdet dog förra vintern och inte finns det många äpplen på vårt enda äppelträd inte... får hoppas att grannarna kan bistå :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Så gott det ser ut och så fina fina katten :)

    SvaraRadera