fredag 22 juni 2012

Bergslagsleden

Idag har vi verkligen varit ute i den svenska sommaren!!!!!
Vi har gått mellan Sixtorp och Lillsjön, på Bergslagsleden - 1 mil!
Vi började i Sixtorp, solen sken, vi följde stigen....


...kantad av Linneor!


Vägen ovanför Velamshyttan var kantad av.....


......Midsommarblomster där den slingrade sig mellan....



gruvhålen. Där bröt man järnmalm, som sedan fraktades till hyttorna i Vekhyttan och Mullhyttan för bearbetning.
Glansperioden var i slutet av 1700-talet!


















På mossarna hade hjortronen blommat över, men....


Tranbären blommade för fullt!!!!


På höjden före Mörktjärn såg vi Gårdsjön, som glittrade mellan träden.



Vacker blomma i mosskanten. Så var vi äntligen framme....



vid Abborrtjärn!!!!
Nu är det lunch och vi är jättehungriga!!!!



















Färskpotatis och sill.....


...KALL öl och....


jordgubbar med socker!!!!!


Så var vi framme vid målet, Lillsjön!!!! En pärla i Bergslagen, med lång sandstrand, men nu var det högt vattenstånd!


Här sitter gubben och tar igen sig med den sista koppen kaffe!!!!
Vi har haft en underbar midsommarafton, som avslutades med grill hemma i Hagtorp!!!!

Fortsatt trevlig helg önskar jag Er!!!!!

8 kommentarer:

  1. Oh, så underbart, ut i naturen och vandra, det är min melodi det! Jag önskar jag hade den sträckan här för den såg väldigt underbar ut. Bara det inte är en massa knott och mygg för dom mår jag dåligt av både psykiskt och fysiskt, dom äter upp mig.
    Det ser ju så gott ut med maten också. Hur bär man jordgubbar så att dom inte skvimpar sig till mos? Beundransvärt!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt otroligt, vi såg inte en mygga!!! Det blåste lite lagom....

      Radera
  2. Ser härligt ut! och vädret verkar
    ha varit på topp också...
    Ha en fortsatt härlig helg!
    Kram Sofia

    SvaraRadera
  3. Jag blir så sugen på att vandra! Och linneor - de är så sköra och vackra och trolska!

    SvaraRadera
  4. Så härliga och vackra bilder från Bergslagsleden! Lillsjön har vi varit till men det är flera år sedan nu.

    Midsommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  5. Såååå trevligt!! Å linnéor...så det är dit man ska åka för att ha chans att se några...Lillsjön...känns som om jag varit där, måste kolla lite mer noga med mannen i huset, vi var mycket i Kilsbergen förr så otroligt är det nog inte.
    Ha en skön söndagskväll!!
    Kram kram

    SvaraRadera