tisdag 28 februari 2017

Fettisdagen

Så var det dags igen, att frossa i fastlagsbullar. Årets bullar gjorde jag av en kalljäst deg....


Det kommer jag att göra fler gånger! De blev saftiga, luftiga och med massor av kardemumma.
Riktig, hemgjord mandelmassa blev det också!


Och så vispad grädde och florsocker förstås!!! Mums!!!'
Funderade lite på vad denna bulle kallas.
Lite olika beroende på var i Sverige man bor.
Jag, som kommer från Boråstrakten säger fastlagsbulle, medan de flesta här runt Örebro säger semla. Semla i Finland är ett vitt matbröd...medan danskar har någon form av fastelavnbulle....

Ha en skön kväll! Nu ska jag titta på Badhotellet!!!!


1 kommentar:

  1. Ska man äta semlor eller fastlagsbulle ska det vara hemma bakade. En del kallar den bullen även för 'hetvägg' och då läggs den i en skål med varm mjölk. I år bakade jag inga, Rolf ätit 3 och jag 2 bett på hans ena bulle, hi hi . . .
    Med åldern har sötsuget försvunnit och jag ryser av allt bakverk m.m. ja då låter man bli . . .
    Men visst när man tittar på 'bakverken' ser det gott ut

    I onsdags var vi på en dagstur till Danmark och orkidé odling, man var salig hela dagen efter besöket.
    Ha en trevlig helg Lena.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera