fredag 15 januari 2016

Västindisk "curry"

Lita på att det doftar underbart här i köket! Ikväll lagar jag värmande mat med massor av kryddor.....


Jag steker fläskkött med lök, äpple, ananas, curry, kanel och kardemumma!

Det är ett gammalt recept som jag återvänder till ibland; Västindisk "curry" 
med russinris.


Här är receptet:
1 äpple
1 lök
400g strimlat fläskkött
1-2 msk curry
1/2 tsk kanel
1/2 tsk kardemumma 
1 liten burk ananas i bitar
2 1/2 dl köttbuljong 
Ananasspadet
2 dl créme fraiche
2 msk hot chilisås 

Skär äpple o lök i små tärningar.
Fräs köttet, löken, äpplet, ananasen, kryddorna o köttet i en panna.
Tillsätt resten o koka ihop ca 15 min, smaka av med salt.
Serverande ris kokt med apelsincest och russin.


Värmde gott denna kyliga vinterkväll!!!

4 kommentarer:

  1. Men så gott det låter, jag spar det receptet på en gång, men kommer att byta ut köttet mot kyckling, det måste väl gå lika bra?! Mmmm, jag blev hungrig nu, så gott!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Vilket härligt doftande recept! Ser då verkligen väldigt gott ut! Tack för ännu ett kalasrecept!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Lena!
    Det låter och ser jättegott ut! :)

    Här har vi lagat lasagne idag, mums!

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  4. Smaskens smaskens . . . . . det doftar ända hit.
    Ja den rätten får det bli i morgon tisdag, fast med
    kyckling i stället och byter även buljongen.
    Man tager vad man haver . . . .
    Ett tag sedan vi åt kyckling och frysen behöver 'ätas ut
    Kram/ Eva

    SvaraRadera