tisdag 4 augusti 2015

Saft o sylt

Eftersom jag mestadels plockar bär, rör i syltgrytor och silar saft de här dagarna, så gör jag en uppdatering med lite mobilbilder!
Tror aldrig jag haft så mycket vinbär något år....


Även om det är mycket vatten i dem efter allt regn, så verkar det fungera bra både till saft och sylt. Blir perfekt till vinterns glögg, portersteken och annat!
Krusbären är också fantastiska.....


Har satt till en stor sats krusbärsdricka idag. Den är så god både som törstsläckare och måltidsdricka. 
Hade receptet ute förra året, men här kommer det igen....


Ikväll blir det en tur till blåbärsskogen! Även där rikligt med bär, för att inte tala om alla kantareller....



Nu gäller det att fylla förråden inför en lång kall vinter!!!!!

3 kommentarer:

  1. Det är bråda tider nu... Vi har kokat första satsen av svarta och röda vinbär som ska kokas till gelé i morgon. Men jag hinner inte så mycket när jag jobbar. Dessutom är mamma sjuk, så tiden räcker inte till... Men jag är ledig andra halvan av augusti, så jag får försöka hinna med mera då. :-)

    Sommarhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  2. Så flitig du är. Krusbären ser jättefina ut. Inte en tillstymmelse till rost. Receptet på dricka låter också gott. Gillar sånt man kan frysa för då går det också att minska på sockret.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  3. Roligt att få hushålla med allt som trädgården bjuder på. Själv testade jag saft detta år med alla vinbär och gjorde även en vinbärskaka. Har fortfarande två buskar kvar och vet inte vad det får bli av dem. Vinbärsgele kanske.

    SvaraRadera