onsdag 18 december 2013

Köttbullar!

Efter skinkmacka och julklappsbyte på jobbet har nu turen kommit till köttbullarna!
Äter helst inte några andra än hemtrillade......
Har prövat många smidiga och annorlunda varianter genom åren. Numera håller jag mig till mitt standardrecept och steker dem i smör på spisen i en stekpanna......


Till ½ kg färs tar jag ½ riven gul lök, 1 ägg, lite ströbröd, 2 tsk salt, 1 msk potatismjöl, nymald svartpeppar efter behag och så mjölk till lagom konsistens.
Både jag och familjen uppskattar den här sorten - i stekpanna på spisen......

Gubben har tagit in ved i orangeriet, för imorgon ska jag baka sesamknäcke hela dagen!
Men nu intar vi var sitt soffhörn, tänder lite ljus och känner oss rätt "dimmiga".....;-)


2 kommentarer:

  1. Hemmagjorda köttebullar är så gottit. Jag är ingen höjdare på det så jag överlåter mamma att steka och ta med.

    SvaraRadera
  2. Samma här... köttbullarna ska vara hemgjorda och stekta i smör :) Har nog ungefär samma recept som du + lite kryddpeppar :)

    SvaraRadera