onsdag 28 februari 2018

Vinterkyla!!!!

Nu viner vinden runt stugknuten och snön yr över gärdena....


Verkar bli lite kallare för varje dag som går, även inomhus! I morse hade vi 14 grader i rummet...


Vilken tur att jag var ledig idag och kunde elda i kaminen. Vissa lärde sig snabbt var den varmaste platsen i huset fanns!!!
Inte bara inne i huset som det var kallt. Ute i orangeriet var det bara några plusgrader, så här gällde det att rädda alla växter. Tur att vi har gott om ved....
När jag ändå eldade varmt i bakugnen så passade jag på att baka lite...


Grova dinkelfrallor med torkade nässlor i! Blev riktigt goda!


Ja, det blev lite sesamknäcke också. Har ju inte bakat det sen före jul, så nu smakade det bra igen ;)

Annars har jag stått inne i värmen i orangeriet och njutit av solskenet medan jag planterat massor av pelargonsticklingar....


Nu har solen gått ner för länge sedan och månen lyser på himlen. Det knarrar under skorna när man går och natten blir säkert lika kall som den förra. Ska tända en brasa inne vid soffan och titta hur det går för mästerkockarna på TV. Ha en skön kväll Ni också!

4 kommentarer:

  1. Ja, det är bistert nu ... brrr! 14 grader har jag också på morgnarna, men i köket. Det blir som tur är snabbt varmt när jag tänt i spisen :)
    De där dinkelfrallorna ser mumsiga ut!
    Oj ... bäst du har koll på temperaturen i orangeriet!
    Ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kylan håller i sig om än lite ”varmare” nu! Skönt ändå att vi är inne i mars, så det är lite ljusare o solen värmer!
      Kram

      Radera
  2. Vinter och bister kyla i både Norden och i Europa
    och den lär väl fortsätta ännu ett tag för Sibirien kylan har greppat ett rejält tag om oss.
    Kallt ute men varmt inne har vi som tur, när man vet att andra hackar tänker.
    Ja det gäller att ta hand om sina växter för frosten är inte nådig, så bra att passa på att baka, toppen.
    Vinterkramar/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Önskar dig en skön helg!
      Kram

      Radera