tisdag 13 januari 2015

Snön rasar....

Nu rasar snön från taken....


...... och vägarna liknar mest skridskobanor. Inget bra läge för långpromenader.


Snörde på mig kängorna och drog till skogs istället! Fin motion att pulsa runt i snön bland rådjur och älgar. De ville dock inte vara med på bild ;-)
Letade fint blåbärsris att sätta in, men det är inte helt enkelt här som det finns så mycket rådjur! Allt är praktiskt taget avätet, som en fin gräsmatta...
Nåja, jag fick ihop en bukett......


Den har jag ställt högt upp, på en smal högtalare, för här är det inte bara rådjur som gillar blåbärsris.
Våra fyrbenta familjemedlemmar älskar nämligen att tugga på riset och dra ut det över hela golvet.
Även om vissa ser väldigt oskyldiga ut......


Eftersom jag är ledig idag har jag passat på att rensa frysen lite. En stor gryta med finaste märgpipa har puttrat på spisen....


Det kommer att räcka till flera middagar. Idag blir det pepparrotskött! Sedan rensar jag upp och fryser resten av köttet och buljongen. Fantastiskt gott till köttsoppa, dillkött, mm mm! Blir hungrig bara jag tänker på det och vilken tur att det snart är middagsdags!!!

6 kommentarer:

  1. Ser gott ut, här blir det nasigoreng på julaftons oxfilérester. Snart vår då, hehe med töväder, jag hittade snödroppar i grannens trädgård. Kram

    SvaraRadera
  2. Lika isigt här i dag...

    Du får odla lite havre/kattgräs till de fyrbenta, så kanske du kan njuta av blåbärsriset. ;-)

    Vinterhälsningar
    Elisabet

    SvaraRadera
  3. Där på den isen borde du ha dubbar, ja. Vi har ju vår här, det är 7 grader varmt och inte det minsta vinteraktigt. Så mina dubbade skor, dom bara står. Jag gör köttgryta jag med idag!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. UJ,uj,sån vägunderlag har vi hitills sluppit här i år.Och det är jag speciellt tacksam för eftersom vi har en stor,stark hanhund att rasta..Här nere så har vi än så länge barmark men enligt rykten så är det snökaos på väg hit.Så nu blir det fort som attan att ta bilen in till stan och göra alla affärsbestyr innan kaoset anländer.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  5. Hej Lena, här hos oss rasar inte snön, men däremot rasar oväder med storm styrka oavbrutet, man blir så trött på det.
    Lite snö hade inte skadat, allt hade blivit mycket ljusare då.
    Passa dig noga, is under snön är förrädisk, bra med broddar.

    Livet har återgått till den normala vardagen. Jag har återhämtat mig från årets sista och årets första lunginflammation, den tog tid på sig.
    Men det var en bra tid att bli sjuk på, inget kul väder att vara ute på.
    Vi hade en veckas vackert vintermotivs väder, med -17 gr, men vid nyår försvann allt, och jag brydde mig inte om något. *Läs blogg*

    Ja blåbärsris kanske är lika smaskens som själva blåbären, hi hi....
    Oj vilken god köttgryta det kommer att bli så småningom,
    långkok gillar jag. Nu frestade du mig, måste tänka ut något till nästa vecka.
    Vi har tänk åka ner till dottern med familj i Ängelholm till helgen,
    stormen Egon har gjort stor förödelse där vid Skälderviken.
    Stranden - klitter - bryggor m.m. är borta, stor katastrof.
    Egon blev värre för dem vid kusten denna gång än vad 'Gudrun' blev
    Dottern bor högt uppe på en kulle med utsikt över havet och viken,
    de är bedrövade av det som hänt. Egentligen är det inget att åka och glo på för det är för sorgligt, men eftersom vi har våra favorit ställen där vill man gärna se det med egna ögon än med vad bilder visar.
    Det blir ju liksom inte detsamma.
    Så mycket materiella skador som dessa stormar ställer till det,
    'de' har redan lagt ut 8 miljoner kronor på att förbättra och stadga klitterna, ändå hjälpte inget, en del vågor var 4 meter sa de.

    Önskar Gott Nytt År och tack för 2014 års goa kommentarer hos mig
    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
  6. Idag var det verkligen halt här också, rena turen att ingen olycka hänt.
    Ibland är det hopplöst att hitta blåbärsris här också. Det växer sakta har jag märkt, men du har ju fått ihop en fin bukett. Borde inte kisse fått en egen...

    Tack för påminnelsen om NyaZeeländsk spenat. Den provsmakade jag ju i fjol, jättegod, men glömde beställa. Nu är den uppskriven på fyllnadsbeställning. Det brukar tillkomma en del efter hand.

    Ha det så fint
    Anette

    SvaraRadera