lördag 30 mars 2013

Påskelden!

Idag har vi eldat ris! En stor brasa, för att skrämma bort allt som kan komma farande i luften.....


Att elda påskeld är en tradition jag har med mig från min uppväxt i västsverige!

Har ägnat dagen åt att fälla några stora granar och släpa ris. Mycket ris blir det!
Första granen föll snällt där den skulle....


Nästa gran, som var betydligt större, ville inte riktigt som vi ville.....


Någon minut blev det nästan för spännande...... Vinden tog tag i trädkronan....
Tja vi klarade smedjan, men en bilkärra blev lite sned!

Annars har vi haft besök av små söta påskkäringar och ätit god mat!!!
Här har vi en annan gäst som vill vara med.....


Ha nu en fortsatt skön helg!!!! GLAD PÅSK på er alla!!!
Förresten Ledin-showen igår var fantastiskt bra!!!! En sån man blir glad av!!!!!

9 kommentarer:

  1. Vilken tur för pappa att hans "lekstuga" slapp hål i taket. :-) Så duktiga ni är, här håller vi oss inne, eller rättare sagt ja - Paul är ute och springer med löparklubben och jag har skickat iväg svägerskan och Harald på promenad. I lugn och ro njuter jag en kopp kaffe!

    SvaraRadera
  2. Oj vilken tur ni hade då ändå..härligt med vårbrasa också.. <3

    Hoppas att ni får en fortsatt trevlig påskhelg! <3
    Kramar
    Sanna

    SvaraRadera
  3. Hej! Vilken härlig och spännande påsk du har haft:) Men jag är inte alls avis på dig att behöva börja jobba kl 7 på morgonen, gick det bra även vi ställde om klockan?
    Önskar dig en skön påskdag!
    Kram Sirpa♥

    SvaraRadera
  4. Kul med besök. Jag har inte sett en enda älg i år.

    SvaraRadera
  5. Tänkte på videon som låg ute på you tube när jag såg älgen, familjen som hittade älgen i poolen när de kom hem, glatt simmandes och inte ett dugg skärrad eller skrämd. Älgen hos dej kanske hade siktet inställt på tunnan...
    Vi eldade faktiskt också ris i påskhelgen när jag var liten. Det var liksom en signal att våren var på väg vill jag minnas. Vi skulle kunna ha signalerat den här påsken också...tror inte det hade hjälpt!! Det är segt!!
    Hoppas att du haft ledigt i helgen, och riktigt kunnat njuta.
    Kram kram och god fortsättning!!

    SvaraRadera
  6. Fint med brasan men vinden i trädkronan låter lite farligt. Du får ha en fin fortsättning på påsken.

    Kramen

    SvaraRadera
  7. Åh, då är det vår snart!
    sv: Åh, tack så väldans mycket finaste du! Det gör mig så glad.
    Påskkramar. ♥

    SvaraRadera
  8. Känner den goda doften av både elden och trädet, det luktar ju så gott alltid och så är det vår! Fast ni har allt lite snö kvar, vår är nästan borta, men det är ju så kallt så det hjälper liksom inte!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Oj... vilken tur att det gick bra!
    Vi har inte traditionen med påskeld - väntar till Valborg...
    Älgen kanske var sugen på ett bad :)

    SvaraRadera