tisdag 21 januari 2020

Nu börjar det....

Man kan tro att det redan är vår! Upp emot 10 plusgrader, blommande blåsippor, kantareller i skogen (!), gröna gräsmattor.... Inte är det som en vanlig januarimånad!!!


I Hagtorp börjar odlingssäsongen så smått. Chilin och paprikan jag sådde för ett par veckor sedan kom snabbt upp...


Den här veckan har jag ägnat kvällarna åt att plantera om de snabbt växande plantorna...


... och massor av chiliplantor och röd spetspaprika fick jag över! Tror vartenda frö grodde!
Så, är det någon som vill ha får ni höra av er!!!!
Tog en tur till Blomsterlandet efter jobbet... Det gäller att passa på när det är 50% på alla fröer ;)


Hade en del kvar sen förra året, men jag fick ihop en hel del ändå :) :) :) Mest ätbart blir det!

Nu är även orangeriet städat och blir det bara lite vårsol så ska chilin och paprikaplantorna få flytta ut dit, så jag kan så resten! Tomater, squash, gurka,blommor......


Ja, det är mörkt på kvällarna, men snart så.........

9 kommentarer:

  1. Du är väl förberedd ser jag! Snart kommer väl de första gästerna att bänka sig?

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det gäller att bereda plats!!!
      Ha det gott!
      Kram

      Radera
  2. Ja, otroligt att Januari månad har varit så varm. Att många runtom i Sverige ser vårtecken. Att odla örter, grönsaker och blommor är ett tydligt vårtecken. Jag har alltid drömt om ett växthus=)
    Godmorgon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det härligt att odla eget!
      Ha det gott!

      Radera
  3. Härliga tider stundar i orangeri och trädgård! Skönt när ljuset återvänder!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så skönt med dessa soliga dagar! Nu börjar det märkas skillnad så här på eftermiddagen!
      Kram

      Radera
  4. Hei!
    Blåveis og kantareller høres helt merkverdig ut. Nesten skummelt. Du har et fantastisk orangeri. Skulle gjerne hatt der. Klem Anne

    SvaraRadera
  5. Fantastiskt uterum- så vackert. Där kommer plantorna trivas. Jag fick samtal från vän som sa att det var 50% på fröer så det blev några påsar. Konstig vinter vi har.

    SvaraRadera